№ з/п | Назва методики, автор | Джерело | Для вирішення яких завдань використовується, спрямованість | Вік досліджуваних |
1. Готовність до школи |
1.1. | Методика розподілення першокласників по класам різних типів відповідно до готовності до шкільного навчання (Ю.З.Гільбух) | Дифференциация в начальном звене /Под ред. Ю.З.Гильбуха. - К.: Научн.- практ. центр «Психодиагностика и дифференцированное обучение», 1994. - 54 с. (С. 24 - 44) | Визначення рівня психологічної готовності дитини до навчання у школі | 6-7 років |
1.2. | Методика визначення готовності дитини до шкільного навчання: 1) Тестова бесіда (А.Керн, Я.Йєрасик), 2) Орієнтовний тест шкільної зрілості (невербальний субтест, А.Керн), 3) Орієнтовний тест шкільної зрілості (вербальний субтест, Я.Йєрасик) | Готовність та адаптація дитини до школи /Упоряд. О.Главник. К.: Главник, 2007. - 192 с. (Серія «Психологічний інструментарій»). (С. 5 – 7, 64 - 66) | Визначення психологічної готовності дитини до навчання у школі | 6-7 років |
1.3. | Експрес-діагностика готовності дитини до навчання у школі (Ю.З.Гільбух, С.Л.Коробко, Л.О.Кондратенко) | Діагностика готовності дітей до школи. Навчально-методичний посібник на електронному носії. За редакцією професора Т.М.Лисянської. – 2007. | Визначення психологічної готовності дитини до навчання у школі | 6-7 років |
1.4. | Методика діагностики готовності до навчання в школі дітей шестирічного віку (Н.М.Стадненко, Т.Д.Ілляшенко, А.Г.Обухівська) | Діагностика готовності дітей до школи. Навчально-методичний посібник на електронному носії. За редакцією професора Т.М.Лисянської. – 2007. | Визначення психологічної готовності дитини до навчання у школі | 6 років |
2. Дослідження соціально-психологічної адаптації 2.1. Дослідження адаптації до школи учнів 1-4 класів |
2.1.1. | Анкета для батьків першокласників | Битянова М.Р., Азарова Т.В., Афанасьева Е.М., Васильева Н.Л. Работа психолога в начальной школе. - М.: Изд-во «Совершенство», 1998. - 352 с. (С. 305-308) | Вивчення стану перебігу адаптації до навчання | 6-7 років |
2.1.2. | Анкета (Н.Г. Лусканова) | Овчарова Р.В. Практическая психология в начальной школе. - М.: ТЦ «Сфера», 1996. - 240 с. (С. 25 - 26) | Вивчення рівня шкільної мотивації | молодший шкільний вік |
2.1.3. | Проективний малюнок «Що мені подобається в школі» (Н.Г. Лусканова ) | Овчарова Р.В. Практическая психология в начальной школе. - М.: ТЦ «Сфера», 1996. - 240 с. (С. 24 - 25) | Вивчення рівня шкільної мотивації | молодший шкільний вік |
2.1.4. | Шкала оцінки своєї компетентності (С.Хартер, адапт. Н.С.Чернишова) | Прихожан А.М., Толстых Н.Н. Психология сиротства. 3-е изд. – СПб.: Питер, 2007.- 416 с. (С. 322) | Визначення диференційованої самооцінки | молодший шкільний вік |
2.2. Дослідження адаптації учнів до нових умов навчання в середній школі |
2.2.1. | Анкета для вчителів та батьків (Роберт Гудмен, пер. Л.П. Пономаренко) | Психологическая профилактика дезадаптации учащихся в начале обучения в средней школе. Методические рекомендации для школьных психологов / Под ред. Л.П.Пономаренко - Одесса, 1998. - 118 с. (С. 42 - 45) | Вивчення стану перебігу адаптації учнів 5-х класів | молодші підлітки |
2.2.2. | Анкета «Школа» (І.В.Крук) | Психологическая профилактика дезадаптации учащихся в начале обучения в средней школе. Методические рекомендации для школьных психологов. / Под ред. Л.П.Пономаренко. Одесса, 1998. - 118 с. (С.46 - 47) | Вивчення дезадаптації учнів 5-х класів | молодші підлітки |
2.2.3. | Методика визначення особистісної адаптованості школярів (А.В.Фурман) | Фурман А.В. Методика визначення особистісної адаптованості школярів. – Київ - Донецьк: «Ровесник», 1993.-22 с. (С. 16 - 21 ) | Вивчення показників особистісної адаптованості школярів | 9-11 років |
2.2.4. | Тест шкільної тривожності (Філліпс) | Битянова М.Р., Азарова Т.В., Афанасьева Е.М., Васильева Н.Л. Работа психолога в начальной школе. - М.: Изд-во «Совершенство», 1998. - 352 с. (С.334-337) | Вивчення шкільної тривожності | молодший підліток |
3. Дослідження пізнавальної сфери 3.1. Дослідження відчуттів |
3.1.1 | Експериментальне дослідження відчуттів | Терлецька Л.Г. Психодіагностика розвитку від року до десяти. -Главник, 2008. - с.192 (Серія «Психол. інструментарій»). (С.109-111) | Дослідження відчуття тиску, нюху, дотику, тактильної і зорової чутливості | Молодший шкільний вік |
3.2. Дослідження сприймання |
3.2.1 | Методика «Чого не вистачає?» (Р.С.Немов) | Терлецька Л.Г. Психодіагностика розвитку від року до десяти. -Главник, 2008. - с.192 (Серія «Психол. інструментарій»). (С.84) | Вивчення загального рівня розвитку сприймання | Дошкільний вік |
3.2.2 | Методика «Які предмети заховані в малюнку?» (Р.С.Немов) | Терлецька Л.Г. Психодіагностика розвитку від року до десяти. -Главник, 2008. - с. 192 (Серія «Психол. інструментарій»). (С.84) | Визначення цілісного розвитку сприймання | Дошкільний вік |
3.2.3 | Методика «Розуміння тексту» | Терлецька Л.Г. Психодіагностика розвитку від року до десяти. -Главник, 2008. - с. 192 (Серія «Психол. інструментарій»). (С.85) | Визначення рівня слухового сприймання | Дошкільний вік |
3.2.4 | Методика «Знайди квадрат» | Діагностична діяльність психолога дошкільного навчального закладу: Методичний посібник / Упоряд. М.І.Тіхонова. –Луганськ: Знання, 2006.-164 с. (С.92) | Оцінка зорового диференційованого сприйняття | Дошкільний вік |
3.2.5 | Експериментальне дослідження сприймання | Терлецька Л.Г. Психодіагностика розвитку від року до десяти.-Главник, 2008.-с. 192 (Серія «Психол. інструментарій»). (С.112-115) | Дослідження властивостей та видів сприймання | Молодший шкільний вік |
3.3. Дослідження уваги |
3.3.1 | Тест переплетених ліній (Рей-Череднікова) | Увага дитини/Упоряд.: С.Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Главник, 2004. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.33) | Визначення рівня стійкості уваги | дошкільний вік |
3.3.2 | Дослідження точності уваги | Розвиток пізнавальних процесів дитини /Упоряд.: С.Максименко, В.Маценко, О.Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.34) | Визначення точності уваги | Молодший шкільний вік |
3.3.3 | Дослідження обсягу уваги | Розвиток пізнавальних процесів дитини /Упоряд.: С.Максименко, В.Маценко, О.Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003.-112с.-(Психол. інструментарій). (С.35) | Визначення рівня обсягу уваги | Молодший шкільний вік |
3.3.4 | Дослідження концентрації уваги та її стійкості | Розвиток пізнавальних процесів дитини /Упоряд.: С.Максименко, В.Маценко, О.Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.36) | Визначення рівня концентрації уваги та її стійкості | Молодший шкільний вік |
3.3.5 | Методика «Розстановка чисел» | Розвиток пізнавальних процесів дитини /Упоряд.: С.Максименко, В.Маценко, О.Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.37) | Оцінка сформованості довільної уваги | Молодший шкільний вік |
3.3.6 | Дослідження здатності до розподілу уваги | Увага дитини/Упоряд.: С.Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Главник, 2004. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.54) | Визначення здатності до розподілу уваги | Підлітковій вік |
3.4. Дослідження пам’яті |
3.4.1 | Методика «10 слів» | Пам’ять дитини/Упоряд.: С.Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Главник, 2004. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.24) | Визначення рівня слухової пам’яті | Дошкільний вік |
3.4.2 | Методика «Складні фігури» (Д.Векслер) | Пам’ять дитини/Упоряд.: С.Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Главник, 2004. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.24) | Визначення рівня зорової пам’яті | Дошкільний вік |
3.4.3 | Методика визначення рівня опосередкованого запам’ятовування (О.М.Леонтьєв) | Пам’ять дитини/Упоряд.: С.Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Главник, 2004. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.26) | Визначення рівня опосередкованого запам’ятовування | Дошкільний вік |
3.4.4 | Методика «Упізнавання фігур» | Пам’ять дитини/Упоряд.: С.Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Главник, 2004. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.27) | Визначення рівня образної пам’яті | Дошкільний вік |
3.4.5 | Методика «15 слів та 24 картки» | Пам’ять дитини/Упоряд.: С.Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Главник, 2004. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.34) | Дослідження опосередкованого запам’ятовування | Молодший шкільний вік |
3.4.6 | Методика «Механічне запам’ятовування 10 слів» | Пам’ять дитини/Упоряд.: С.Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Главник, 2004. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.35) | Визначення слухової, зорової, моторно-слухової пам’яті | Молодший шкільний вік |
3.4.7 | Методика Л.С.Виготського | Пам’ять дитини/Упоряд.: С.Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Главник, 2004. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.40) | Дослідження опосередкованого запам’ятовування | Підлітковий вік |
3.4.8 | Методика «Піктограми» (О.П.Лурія) | Пам’ять дитини/Упоряд.: С.Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Главник, 2004. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.40) | Дослідження продуктивності запам’ятовування | Підлітковий вік |
3.4.9 | Методика П.Нечаєва | Пам’ять дитини/Упоряд.: С.Максименко, Л.Терлецька, О.Главник. – К.: Главник, 2004. – 112 с.-(Психол. інструментарій). (С.42) | Дослідження типу запам’ятовування та відтворення матеріалу | Підлітковий вік |
3.5. Дослідження мислення |
3.5.1 | Методика «Виявлення розвитку словесно-логічного мислення» (Е.Ф.Замбацявичене. Модифікація Л.І.Переслені та О.М.Мастюкової) | Психологічна діагностика інтелекту, мислення, креативності дитини /Упоряд.: С.Максименко, Л.Кондратенко, О.Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003. -112 с. - (Психол. інструментарій). (С.18) | Вивчення різних аспектів словесно-логічного мислення дитини | від 6,5 до 10 років |
3.5.2 | Розрізані фігурки. (Л.І.Переслені та О.І.Шуранова) | Психологічна діагностика інтелекту, мислення, креативності дитини /Упоряд.: С.Максименко, Л.Кондратенко, О.Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003. -112 с. - (Психол. інструментарій). (С.22) | Вивчення рівня розвитку наочно-дієвого мислення, зорового сприйняття, візуально-моторної інтеграції | від 6,5 до 9 років |
3.5.3 | Прогресивні матриці Равена | Фурман А.В. Психодіагностика інтелекту в системі диференціації навчання: Кн .для вчителя.-К.: Освіта, 1993. – 224 с. (С. 58) | Дослідження логічного мислення | Підлітковий вік |
3.6. Дослідження уяви |
3.6.1 | Визначення індивідуальних відмінностей відтворюючої уяви | Терлецька Л.Г. Психодіагностика розвитку від року до десяти. -Главник, 2008. - с. 192 (Серія «Психол. інструментарій»). (С.133) | Визначення індивідуальних відмінностей відтворюючої уяви | Молодший шкільний вік |
3.6.2 | Діагностика уяви | Гільбух Ю.З. Темперамент і пізнавальні здібності школяра: психологія, діагностика, педагогіка. Київ: Ін-т психології АПН України, 1993. – 272 с. (С.129-142) | Вивчення індивідуальних відмінностей уяви | Молодший шкільний вік Підлітковий вік |
3.7. Дослідження рівня інтелектуального розвитку |
3.7.1 | Шкала тестів розумового розвитку А..Біне - Т.Сімона | Інтелектуальні здібності дитини /Упоряд.: С.Максименко, К.Максименко , О.Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003. - 96 с.-(Психол. інструментарій). (С.72) | Дослідження розумового розвитку | від 3 до 15 років |
3.7.2 | Тест інтелекту Р..Мейлі | Психологічна діагностика інтелекту, мислення, креативності дитини /Упоряд.: С.Максименко, Л.Кондратенко, О.Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003.-112 с. - (Психол. інструментарій). (С.5) | Вивчення структури інтелекту | 12-15 років |
3.7.3 | Шкільний тест розумового розвитку | Фурман А.В. Психодіагностика інтелекту в системі диференціації навчання: Кн .для вчителя.-К.: Освіта, 1993. – 224 с. (С.120) | Діагностика розумового розвитку дітей | 12-17 років |
3.7.4 | Інтелектуальна шкала Векслера для дітей | Вимірювання інтелекту дітей: Посібник для психолога-практика.ч. 1. Людський інтелект і його вимірювання: теорія і практика/ За ред. Ю.З.Гільбуха. – К.: РОВО «Укрвузполіграф», 1992.- 133с. | Вивчення інтелектуальних здібностей | 5-16 років |
3.8. Дослідження здібностей, обдарованості |
3.8.1 | Методика «Творча оригінальність» (Симановський А.Е.) | Психологічна діагностика інтелекту, мислення, креативності дитини /Упоряд.: С.Максименко, Л.Кондратенко, О.Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003. -112 с. - (Психол. інструментарій). (С.32) | Вивчення рівня оригінальності мальованих образів | від 5 до 7 років |
3.8.2 | Короткий тест творчого мислення. (Торренс П. Адаптація О.І. Щебланової та І.С.Аверіної) | Психологічна діагностика інтелекту, мислення, креативності дитини /Упоряд.: С.Максименко, Л.Кондратенко, О.Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003. -112 с. - (Психол. інструментарій). (С.32) | Вивчення творчої обдарованості дітей та підлітків | від 6 до 18 років |
4. Особистісна сфера 4.1. Комплексне дослідження особистості |
4.1.1. | Опитувальник міні-мульт (скорочений варіант Мінісотського багатовимірного особистісного переліку ММРІ) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. Описание и руководство к использованию /Под ред. А.Ф.Кудряшова. Петрозаводск: изд-во «Петроком», 1992. - 320 с. (С. 75 - 81) | Визначення психологічного профілю особистості | підлітковий та юнацький вік |
4.1.2. | Тест-опитувальник PEN (Ганс та Сібіла Айзенк) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. Описание и руководство к использованию /Под ред. А.Ф.Кудряшова. Петрозаводск: изд-во «Петроком», 1992.- 320 с. (С. 70 - 74) | Визначення особистісної лабільності, екстраверсії та психотизму | підлітковий та юнацький вік |
4.1.3. | Тест Кеттелла (16 PF опи-тувальник) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. Описание и руководство к использованию /Под ред. А.Ф.Кудряшова. Петрозаводск: изд-во «Петроком», 1992. - 320 с. (С. 97 - 111) | Визначення особистісного профілю | підлітковий та юнацький вік |
4.1.4. | Дослідження самооцінки (Т.В.Дембо, С.Я.Рубінштейн) | Методики психодиагностики в учебно-воспитательном процессе /Сост.В.В.Гришин, П.В.Лушин. М.: ИКА «Москва», 1990, 64 с. (С. 35 - 36) | Визначення рівня домагань, його адекватності | підлітковий та юнацький вік |
4.1.5. | Визначення спрямованості особистості (орієнтаційна анкета Б.Басса) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. Описание и руководство к использованию /Под ред. А.Ф.Кудряшова. Петрозаводск: изд-во «Петроком», 1992.- 320 с. (С. 115 - 119) | Визначення особистісної спрямованості особистості | підлітковий та юнацький вік |
4.1.6. | Шкала самооцінки (Ч.Д.Спілбергер, Ю.Л.Ханін) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. Описание и руководство к использованию /Под ред. А.Ф.Кудряшова. Петрозаводск: изд-во «Петроком», 1992.- 320 с. (С. 41) | Визначення рівня реактивності та особистісної тривожності | підлітковий та юнацький вік |
4.1.7. | Тест «Тривожність» (Р.Теммл, М.Дорка, В.Амен) | Овчарова Р.В. Практическая психология в начальной школе.-М.: ТЦ «Сфера», 1996. - 240 с. (С. 36-46) | Визначення рівня тривожності | молодший шкільний вік |
4.1.8. | Шкала тривожності (Дж. Тейлор) | Методики психодиагностики в учебно-воспитательном процессе /Сост.В.В.Гришин, П.В.Лушин. М.: ИКА «Москва», 1990, 64 с. (С. 53 - 54) | Визначення загального рівня тривожності | підлітковий та юнацький вік |
4.1.9. | Тест-опитувальник «Оцінювання рівня тривожності та схильності дитини до неврозу» (А.Захаров) | Готовність та адаптація дитини до школи /Упоряд. О.Главник. К.: Главник, 2007. - 192 с. (Серія «Психологічний інструментарій»). (С. 18 - 19 ) | Визначення рівня особистісної тривожності та схильності до неврозу | молодший шкільний вік |
4.1.10. | Тест «Неіснуюча тварина» | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. Описание и руководство к использованию /Под ред. А.Ф.Кудряшова. Петрозаводск: изд-во «Петроком», 1992.- 320 с. (С. 62 - 66) | Визначення властивостей особистості та її психічних станів | діти, підлітки, дорослі |
4.1.11. | Тест «Будинок. Дерево. Людина» (Дж.Бук) | Романова Е.С., Потемкина О.Ф. Графические методы в психологической диагностике. - М.: Дидакт, 1992. - 256 с. (С. 164 - 239) | Визначення властивостей особистості та її психічних станів | діти, підлітки, дорослі |
4.1.12. | Характерологічний опитувальник (К.Леонгард) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. Описание и руководство к использованию /Под ред. А.Ф.Кудряшова. Петрозаводск: изд-во «Петроком», 1992. - 320 с. (С.82 - 85) | Визначення акцентуацій характеру особистості | підлітковий та юнацький вік |
4.1.13. | Патохарактерологічний діагностичний опитувальник (ПДО, А.Є.Лічко) | Рогов Е.И.Настольная книга практического психолога в образовании. Учебное пособие. - М.: Владос, 1996. - 529 с. (С. 138 - 162) | Визначення акцентуацій характеру підлітка | 14-18 років |
4.1.14. | Модифікований опитувальник для ідентифікації типів акцентуацій характеру у підлітків (С.І.Подмазін) | С.І.Подмазін, О.І.Сібіль. Як допомогти підлітку з «важким» характером. – К.: НПЦ Перспектива, 1996. – 160 с. (С.26-35) | Визначення акцентуацій характеру підлітка | підлітковий вік |
4.1.15. | Тест особистісної зрілості (Ю.З.Гільбух) | Тест-опросник личностной зрелости /Под ред. Ю.З.Гильбуха. К.: Научн.-практ.центр «Психодиагностика и дифференцированное обучение», 1994. - 24 с. (С. 5-22) | Визначення рівня особистісної зрілості | підлітковий та юнацький вік |
4.2. Дослідження темпераменту |
4.2.1. | Опитувальник В.М.Русалова (ОСТ ) | Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании. Учебное пособие. - М.: Владос, 1996. - 529 с. (С. 131 - 137) | Дослідження структури темпераменту | підлітковий та юнацький вік |
4.2.2. | Опитувальник Айзенка | Методики психодиагностики в учебно-воспитательном процессе /Сост. В.В.Гришин, П.В.Лушин. М.: ИКА «Москва», 1990. - 64 с. (С. 19 - 22) | Дослідження типу темпераменту | підлітковий вік |
4.3. Дослідження характеру |
4.3.1. | Сигналітичний опитувальник М. Гекса | Методики психодиагностики в учебно-воспитательном процессе /Сост. В.В.Гришин, П.В.Лушин. М.: ИКА «Москва», 1990. - 64 с. (16 - 18) | Дослідження характерологічних особливостей особистості | |
4.4. Емоційно-вольова сфера |
4.4.1. | Емоційна спрямованість особистості (Б.І.Додонов) | Методики психодиагностики в учебно-воспитательном процессе /Сост.В.В.Гришин, П.В.Лушин. М.: ИКА «Москва», 1990. - 64 с. (С. 54 - 56) | Дослідження типів загальної емоційної спрямованості особистості | підлітковий та юнацький вік |
4.4.2. | Методика виявлення схильності до емпатії (І.М.Юсупов) | Семиченко В.А. Психологія емоцій. - К.: Магістр-S, 1998. - 128 с. (С.68 - 71 ) | Дослідження емпатійних тенденцій особистості | підлітковий та юнацький вік |
4.4.3. | Опитувальник САН | В.Л.Марищук, Ю.М.Блудов, В.А.Плахтиенко, Л.К.Серва. Методики психодиагнос-тики в спорте. – М.: «Просвещение», 1983. – 192 с. (С. 156 - 157) | Дослідження самопочуття, активності та настрою | підлітковий та юнацький вік |
4.4.4. | Визначення локусу контролю (Дж.Роттер, Є.Ф.Бажін) | Маценко В. Індивідуальний розвиток дитини. К.: Главник, 2007. - 128 с. (Серія «Бібліотечка соціального працівника») (С. 88 - 92) | Визначення локусу суб’єктивного контролю особистості | підлітковий та юнацький вік |
4.4.5. | Емоційна спрямованість особистості (Б.І.Додонов) | Методики психодиагностики в учебно-воспитательном процессе /Сост.В.В.Гришин, П.В.Лушин. М.: ИКА «Москва», 1990. - 64 с. (С. 54 - 56) | Дослідження типів загальної емоційної спрямованості особистості | підлітковий та юнацький вік |
4.5. Мотиваційна сфера |
4.5.1. | Ціннісні орієнтації (М.Рокич) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. Описание и руководство к использованию /Под ред. А.Ф.Кудряшова. Петрозаводск: изд-во «Петроком», 1992.- 320 с. (С. 112 - 114) | Визначення системи цінностей особистості | підлітковий та юнацький вік |
4.5.2. | Тест мотивації досягнення (ТМД, А..Мехрабіан) | Рогов Е.И.Настольная книга практического психолога в образовании. Учебное пособие. - М.: Владос, 1996.-529 с. (С. 202 - 206) | Діагностика стійких мотивів особистості: прагнення до успіху та уникнення невдач | підлітковий та юнацький вік |
4.5.3. | Дослідження мотивації аффіляції (ТМА, А.Мехрабіан, модиф. М.Ш. Магомед-Емінова) | Рогов Е.И.Настольная книга практического психолога в образовании. Учебное пособие. - М.: Владос, 1996. – 529 с. (С. 207 - 211) | Діагностика стійких мотивів особистості: прагнення до прийняття та страху відторгнення | підлітковий та юнацький вік |
4.5.4. | Шкала мотивації схвалення (Д.Краун, Д.Маслоу) | Методики психодиагностики в учебно-воспитательном процессе /Сост.В.В.Гришин, П.В.Лушин. М.: ИКА «Москва», 1990. - 64 с. (С. 37) | Діагностика мотивації схвалення | підлітковий та юнацький вік |
5. Дослідження міжособистісних стосунків та соціально-психологічного клімату 5.1. У сім'ї |
5.1.1. | Проективна методика “Малюнок сім'ї” (В. Хьюлс, Дж. Ділео, Л.Корман) | Романова Е.С., Потемкина О.Ф. Графические методы в психологической диагностике. – М.: Дидакт, 1992. – 256 с. (С. 66-74) | Вивчення особливостей взаємин дитини з батьками та найближчими родичами | 6-7 років |
5.1.2. | Проективна методика “Кінетичний малюнок сім'ї” (Р. Бернс, С. Кауфман) | Ганишина И.С. Неблагополучная семья и девиантное поведение несовершеннолетних. Учеб. пособие / И.С. Ганишина, А.И. Ушатиков. – М.: Изд-во НПО “МОДЭК”, 2006. – 288с. (С. 187-191) | Вивчення особливостей взаємин дитини з батьками | 6-7 років |
5.1.3. | Анкета “Взаємини в сім'ї” | Професія: соціальний працівник / Упоряд.: С. Максименко. - К.: Главник, 2005. – 112 с. (С. 47-48) | Вивчення специфіки взаємин у сім'ї, виявлення сімейних конфліктів, вивчення способів вирішення конфліктних ситуацій | 13-18 років |
5.1.4. | Тест-опитувальник батьківського ставлення (А.Я. Варга, В.В. Столін) | Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. (С. 328-334) | Вивчення типу батьківського ставлення до дитини, визначення наявності поведінкових стереотипів у спілкуванні з дітьми, особливостей сприйняття і розуміння характеру та вчинків дитини | Батьки |
5.1.5. | Методика “Аналіз сімейних стосунків” (Е.Г Ейдеміллер, В.В. Юстицький) | Романовська Д. Технологія роботи з батьками. – К.: Главник, 2007. – 128 с. (С. 7-17) | Виявлення причин порушень сімейних стосунків, побудова стратегії консультування як з батьками, так і підлітками, вивчення особливостей взаємодії батьків з дітьми | Батьки |
5.1.6. | Методика PARI (parental attitude research instrument). Автори: Е.С. Боярин, Р.К. Белл. Адаптована Т.В. Нещерет | Мілютіна К. Психологія сім'ї. Техніки раціонально-інтуїтивної психокорекції родини. – К.: Главник, 2007. – 144 с. (С. 127-138) | Вивчення ставлення батьків до різних сторін сімейного життя (сімейної ролі), вивчення ставлення батьків до дитини й життя в родині, особливостей батьківсько-дитячих відносин | Батьки |
5.2. У навчальному колективі |
5.2.1. | Анкета “Мій клас” (адаптована Ю.З. Гільбухом , О.В. Киричуком) | Гільбух Ю.З., Киричук О.В. Шкільний клас: як пізнавати й виховувати його душу. – К.: Міжвід. наук.-практ. центр “Психодіагностика й диференційоване навчання”, 1994. – 208 с. (С. 106-108) | Визначення рівня згуртованості учнівського колективу, конфліктності, вивчення ставлення окремих учнів до свого класу | 8-12 років |
5.2.2. | Соціометрія (Дж. Морено) | Битянова М. Как измерить отношения в классе: Социометрический метод в школьной практике / М. Битянова. – М.: ООО “Чистые пруды”, 2005. – 32 с. | Вивчення емоційних зв’язків у групі учнів, адекватності уявлень учнів про свій статус в емоційній структурі групи, визначення осіб, що мають психологічний вплив у колективі | 11-15 років |
5.2.3. | Анкета оцінки стосунків підлітка з класом | Мерзлякова О. Інтерактивні заняття психолога з батьками / О. Мерзлякова. – К.: Шк. світ, 2008. - 120 с. (С. 67-71) | Виявлення типів сприйняття підлітком колективу класу, визначення у який спосіб конкретний підліток спілкується з однокласниками | 11-15 років |
5.2.4. | Карта-схема для експертного оцінювання психологічного клімату колективу | Гільбух Ю.З., Киричук О.В. Шкільний клас: як пізнавати й виховувати його душу. – К.: Міжвід. наук.-практ. центр “Психодіагностика й диференційоване навчання”, 1994. – 208 с. (С. 97-98) | Вивчення соціально-психологічного мікроклімату у класі | 13-18 років |
5.2.5. | Тест опису поведінки К. Томаса (адаптований Н.В. Гришиною) | Семиченко В.А. Психологія спілкування. – К.: “Магістр-S”, 1998. – 152 с. (С. 42-58) | Визначення типових способів реагування у конфліктих ситуаціях | 15-18 років, педпрацівники |
п. 5.3. У педагогічному колективі |
5.3.1. | Анкета “Директор та завуч очима педагогів” | Шакуров Р.Х. Социально-психологические основы управления: руководитель и педагогический коллектив. -–М. Просвещение, 1990. – 208 с. | Вивчення ставлення підлеглих до директора закладу чи заступника адміністрації | Педагогічні працівники |
5.3.2. | Анкета “Психологічний клімат у колективі” | Шакуров Р.Х. Социально-психологические основы управления: руководитель и педагогический коллектив. –М. Просвещение, 1990. – 208 с. | Вивчення психологічного клімату в колективі | Педагогічні працівники |
5.3.3. | Тест на визначення переважаючого типу організаційної культури | Мерзлякова Е.Л. Чему и как учить учителей. Тренинг эффективного педагогического общения. – СПб.: Речь, 2007.- 296 с. (С. 79-92) | Вивчення специфіки організаційної культури навчального закладу | Педагогічні працівники |
5.3.4. | “Експрес-методика” для вивчення соціально-психологічного клімату у колективі (О.С. Михалюк) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориетации / Отв. ред. А.Ф. Кудряшов. – Петрозаводск.: “Петроком”, 1992. – 320 с. (С. 184-188) | Вивчення соціально-психологічного клімату колективу на основі емоційного, поведінкового та когнітивного компонентів стосунків у колективі | Педагогічні працівники |
5.3.5. | Тест на професійно- педагогічну комунікабельність (В.А. Кан-Калик, М.Д. Никандров) | Семиченко В.А. Психологія спілкування. – К.: “Магістр-S”, 1998. – 152 с. (С. 65-70) | Визначення рівня професійно-педагогічного спілкування, загального рівня комунікабельності | Педагогічні працівники |
5.3.7. | Методика визначення стилю керівництва колективом (В.П. Захаров) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориетации / Отв. ред. А.Ф. Кудряшов. – Петрозаводск.: “Петроком”, 1992. – 320 с. (С. 159-162) | Визначення стилю керіництва | Педагогічні працівники |
5.3.8. | Групова оцінка особистості керівника | Бандурка А.М., Бочарова С.П., Землянская Е.В. Психология управления. – Харьков: ООО “Фортуна-пресс”, 1998. – 464 с. (С. 45-44 - 60) | Вивчення психологічних характеристик керівника | Педагогічні працівники |
5.3.9. | Методика визначення стилю керівництва трудовим колективом (А.Л.Журавльов, адаптована В.П. Захаровим) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориетации / Отв. ред. А.Ф. Кудряшов. – Петрозаводск.: “Петроком”, 1992. – 320 с. (С. 159-162) | Визначення стилю керівництва колективом | Педагогічні працівники |
5.3.10 | Методика діагностики стилю взаємодії суб'єктів менеджменту у вербальних показниках | Психологічний клімат колективу / Упоряд.: О.Марінушкіна, За заг. ред. С.Максименко, О.Главник. – К.: Главник, 2004. - 96с. (С. 67-75) | Вивчення стилю взаємодії у колективі | Педагогічні працівники |
п. 6. Дослідження професійних здібностей, схильностей учнів |
6.1. | Опитувальник професійної готовності (Л. Кабардова) | Методические рекомендации по использованию “Комплексной методики изучения личности школьника в профориентационной работе”. – Запорожье, 1992. – 142 с. (С. 7-12, 51-54) | Вивчення професійних уподобань старшокласників, визначення найбільш сприятливої сфери професійної діяльності | 15-18 років |
6.2. | Методика “Карта інтересів” | Методические рекомендации по использованию “Комплексной методики изучения личности школьника в профориентационной работе”. – Запорожье, 1992. – 142 с. (С. 18-19, 67-73) | Вивчення професійних інтересів учнів за уподобаннями навчальних предметів | 15-18 років |
6.3. | Диференційовано-діагностичний опитувальник інтересів (Є.А. Климов) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. Описание и руководство к использованию /Под ред. А.Ф.Кудряшова. Петрозаводск: изд-во «Петроком», 1992.- 320 с. (С. 220-222) | Вивчення професійних інтересів старшокласників | 15-18 років |
6.4. | Опитувальник професійної спрямованотсі (ОПС) Д. Голланда (модифікація В.В. Синявського, О.О. Яшишина) | Професійні здібності учня / Упоряд.: С. Максименко, О. Главник, М. Левтик. – К.: Главник, 2004. – 112 с. (С.11-18) | Вивчення ступеню зв’язку типу особистості з сферою професійної діяльності, до якої є нахили | 15-18 років |
6.5. | Орієнтовна анкета для дослідження спрямованості особистості | Професійні здібності учня / Упоряд.: С. Максименко, О. Главник, М. Левтик. – К.: Главник, 2004. – 112с. (С.32-36) | Вивчення спрямованості підлітків, домінуючих потреб, інтересів, нахилів, переконань | 15-18 років |
6.6. | Методика вивчення вольової організації особистості (А.А. Хохлов) | Методические рекомендации по использованию “Комплексной методики изучения личности школьника в профориентационной работе”. – Запорожье, 1992. – 142 с. (С. 28-30, 87-91) | Вивчення готовності приймайти рішення, рівня усвідомлення професійної мети та способів її досягнення через саморозвиток та професійне самовиховання | 14-18 років |
7 Особливості навчально-виховного процесу |
7.1. | Анкета «Директор і завуч очима вчителів» (Р.Х.Шакуров) | Шакуров Р.Х Социально-психологические основы управлением: руководитель и педагогический коллектив. - М.: Просвещение, 1990. - 208 с. (С. 1) | Визначення рівня задоволеності педагогічного колективу стилем керівництва | педагоги |
7.2. | Анкета для педагогів | Организация и содержание деятельности психологической службы образования. Методические рекомендации для руководителей средних общеобразовательных учреждений /Сост. К.Г.Теплякова, Л.П.Пономаренко. О.: ИУУ, 1999. - 124 с. (С. 111 - 112) | Визначення рівня задоволеності педагогічного колективу стилем керівництва | педагоги |
7.3. | Анкета «Адміністрація очима педагогів» | Інструментарій соціально-психологічної експертизи щодо ефективності діяльності загальноосвітнього начального закладу. Частина 1. Частина 2. Х.: ХОНМІБО, 2003. -34 с. | Визначення рівня задоволеності педагогічного колективу стилем керівництва | педагоги |
7.4. | Анкета для вчителів | Інструментарій соціально-психологічної експертизи щодо ефективності діяльності загальноосвітнього начального закладу. Частина 1. Частина 2. Х.: ХОНМІБО, 2003. - 34 с. | Визначення рівня задоволеності педагогів від роботи в навчальному закладі | педагоги |
7.5. | Методика визначення стилю керівництва трудовим колективом (А.Л.Журавльов) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. Описание и руководство к использованию /Под ред. А.Ф.Кудряшова. Петрозаводск: изд-во «Петроком», 1992. – 320 с. (С. 159 - 161) | Визначення стилю керівництва колективом | педагоги |
7.6. | Методика векторного моделювання освітнього середовища (В.Ясвін) | Ясвин В. Векторная модель школьной среды // Директор школы. – 1998. - №6. – С. 13-22 | Визначення якості освітнього середовища навчального закладу | педагоги |
7.7. | Анкета для педагогів (Н.Л. Коломінський) | Антощак О. Психологічні аспекти моніторингу плинності кадрів у закладах освіти // Психолог. - 2008. - №20 (Вкладка) (С. 30 - 39) | Визначення мікроклімату у педагогічному колективі | педагоги |
7.8. | Визначення наявності стресу у педагогічних працівників ( Шеффер) | Інструментарій соціально-психологічної експертизи щодо ефективності діяльності загальноосвітнього начального закладу. Частина 1. Частина 2. Х.: ХОНМІБО, 2003. - 34 с. (С. 22) | Визначення рівню стресу у педагогічних працівників | педагоги |
7.9. | Анкета для педагогічних працівників | Теория і практика атестаційної експертизи в закладах освіти. Друге видання, перероблене та доповнене: посібник. – Тернопіль: Астон, 2005. – 136 с. | Визначення рівня правової захищеності педагогів | педагоги |
7.10. | Анкета на виявлення факторів, які стимулюють та перешкоджають навчанню, розвитку, саморозвитку вчителя у школі | Организация и содержание деятельности психологической службы образования. Методические рекомендации для руководителей средних общеобразовательных учреждений /Сост. К.Г.Теплякова, Л.П.Пономаренко. О.: ИУУ, 1999. - 124 с. (С. 115 - 116) | Виявлення факторів, які стимулюють та перешкоджають навчанню, розвитку, саморозвитку вчителя у школі | педагоги |
7.11. | Анкета «Визначення здатності вчителя до роботи в умовах особистісно зорієнтованої парадигми освіти» (О.Є.Марінушкіна) | Актуальні проблеми діяльності психологічної служби системи освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Суми, 2006. - 141 с. (С. 64 - 65) | Визначення готовності вчителя до роботи в умовах особистісно зорієнтованого навчання | педагоги |
7.12. | Анкета «Батьки і школа» | Інструментарій соціально-психологічної експертизи щодо ефективності діяльності загальноосвітнього начального закладу. Частина 1. Частина 2. Х.: ХОНМІБО, 2003. - 34 с. (С. 23 - 24) | Визначення ставлення батьків до організації навчально-виховного процесу у школі | батьки |
7.13. | Анкета для учнів | Інструментарій соціально-психологічної експертизи щодо ефективності діяльності загальноосвітнього начального закладу. Частина 1. Частина 2. Х.: ХОНМІБО, 2003. - 34 с. (С. 30) | Визначення ставлення учнів до вчителів | учні 7-11 класів |
| | | | | | |